Research centre        University of Athens

Date        November 15, 1995 - June 15, 1996 and        
November 15, 1996 - June 15, 1997

Job        Research program entitled: "Compilations of a Corpus of music reviews written from Minos Dounias". Supervisor: Apostolos Kostios.

Main Occupation        Musicological research; creation of Relational Data Base; compilation of Corpus.

Haris Sarris – Tassos Kolydas – Michalis Kostakis, «Investigating instrumental repertoire following the technique of parataxis: A case study», Journal of Interdisciplinary Music Studies - JIMS, Ismir, 2010, 4/2, p. 99-120.

Harris Sarris – Tassos Kolydas – Takis Tzevelekos, «Parataxis: A Framework of Structure Analysis for Instrumental Folk Music», Journal of Interdisciplinary Music Studies - JIMS, Ismir, 2010, 4/1, 71-90.

Haris Sarris – Angelos Velegrakis – Tassos Kolydas, «Drawing a parallel between the gaida (bagpipe) and the Zonarádikos line dance through statistics», Journal of Interdisciplinary Music Studies - JIMS, Ismir, 2010, 4/2, 121-142.

Tassos Kolydas, "Entrusting the leading role to the guitar for the performance of incidental music during the first postwar period; a historical – musicological approach", Conference Proceedings from Greek music for the opera and other forms of the performing arts in the 20th century, Megaron - The Athens Concert Hall, Athens, 2009

Τάσος Κολυδάς, «Ο "ασθενής" ήχος της κιθάρας και ο Andrés Segovia ως "θεράπων" τής μουσικής της», περ. Tar, Διαδίκτυο, Φεβρουάριος 2007.

Στο κείμενο εξετάζεται η αντίφαση μεταξύ της χαμηλής στάθμης έντασης της κιθάρας και των συνθηκών υψηλού θορύβου που επικρατούν στα σύγχρονα αστικά κέντρα, στο πλαίσιο των οποίων η κιθάρα σημείωσε πρωτοφανή διάδοση. Το φαινόμενο προσεγγίζεται από τη σκοπιά της δράσης του Segovia κατά τον 20ό αιώνα. Αποτυπώνεται η στάση που τήρησε στα ζητήματα του ρεπερτορίου, της ερμηνείας και της τεχνικής της κιθάρας, άλλοτε με παραπομπές στη βιβλιογραφία και άλλοτε με την παράθεση συγκεκριμένων γνωρισμάτων της καλλιτεχνικής ιδιοσυγκρασίας του. Τέλος, επιχειρείται μια ερμηνεία όσων αναφέρθηκαν πιο πάνω, εξετάζοντας τα γνωρίσματα του κοινού στο οποίο απευθύνθηκε και τα προσωπικά του βιώματα που λειτούργησαν πολυδιάστατα στην διαμόρφωση της ψυχολογικής του συγκρότησης. Το κείμενο εντάσσεται στο αφιέρωμα που "δημοσίευσε" το ψηφιακό περιοδικό TAR, στις 2 Ιουνίου 2007, με αφορμή τη συμπλήρωση είκοσι ετών από το θάνατο του διάσημου κιθαριστή.

Download File

Tassos Kolydas, "The transformation of the guitar’s repertoire in the early twentieth century", Polyphonia journal, Athens, 2006


Tassos Kolydas, First strides in the performances of guitar concertos in Greece, Tar Guitar Journal, 2007

Event
Greek music for the opera and other forms of the performing arts in the 20th century, The Athens Concert Hall, March 2009
Title
Entrusting the leading role to the guitar for the performance of incidental music during the first postwar period; a historical – musicological approach

Event
Fifth Conference on Interdisciplinary Musicology (CIM09), Paris, October 2009
Title
Drawing a parallel between the gaida (bagpipe) and the Zonarádikos line dance through Statistics (Haris Sarris, Agelos Velegrakis, Tassos Kolydas)