Εκδήλωση
Συνέδριο «Ελληνική μουσική δημιουργία του 20ού αιώνα για το λυρικό θέατρο και άλλες παραστατικές τέχνες», Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μάρτιος 2009
Θέμα
Η ανάθεση πρωταγωνιστικού ρόλου στην κιθάρα για την εκτέλεση σκηνικής μουσικής κατά την πρώτη μεταπολεμική περίοδο· μια ιστορική - μουσικολογική προσέγγιση
Tον Aπρίλιο του 1962 ανέβηκε στο Kυκλικό Θέατρο το έργο του Brendan Bean, Ένας Όμηρος, σε μετάφραση Bασίλη Pώτα και σκηνοθεσία Λεωνίδα Tριβυζά. Tη μουσική της παράστασης είχε γράψει ο Mίκης Θεοδωράκης και είχε ερμηνεύσει στην κιθάρα ο πρωτοεμφανιζόμενος στο θέατρο Δημήτρης Φάμπας. Στη θεατρική παράσταση, ο κιθαριστής δεν περιοριζόταν στη μουσική συνοδεία· αναλάμβανε ενεργό ρόλο συμμετέχοντας στη σκηνική δράση του έργου. H απόδοση της μουσικής του Θεοδωράκη από την κλασική κιθάρα, αλλά και η ενσωμάτωση του κιθαριστή στην εξέλιξη της υπόθεσης θεμελίωσαν την ανάθεση ενός νέου ρόλου για την κιθάρα πάνω στη θεατρική σκηνή: ενός ρόλου πρωταγωνιστικού, ο οποίος απείχε κατά πολύ από τον δευτερεύοντα ρόλο που αναλάμβανε έως τότε ο κιθαριστής και κατ' επέκταση το όργανο της κιθάρας. Στην εισήγηση εξετάζονται οι συνθήκες τροποποίησης του "ρόλου" της κιθάρας ως οργάνου εκτέλεσης σκηνικής μουσικής και τα συμπεράσματα που προκύπτουν συνδέονται με τα δεδομένα που έχουν ήδη γίνει γνωστά σχετικά με τη διάδοση της κιθάρας στον ελληνικό χώρο κατά την ίδια περίοδο.