Ο Νότης Μαυρουδής (1945-2023) αποτέλεσε ιδιαίτερη περίπτωση Έλληνα καλλιτέχνη, ο οποίος σημάδεψε με ανεξίτηλο τρόπο την έντεχνη νεοελληνική δημιουργία. Διακρίθηκε για την πολυσχιδή δραστηριότητά του και το ταλέντο του ως κιθαριστής, συνθέτης και συγγραφέας. Ξεκίνησε την σταδιοδρομία του στις αρχές της δεκαετίας του 1960 και παρέμεινε ενεργός ως την τελευταία στιγμή. Κατατάσσεται στη δεύτερη μεταπολεμική γενιά Ελλήνων κιθαριστών και γρήγορα καθιερώθηκε ως ένα από τα σημαντικότερα μέλη της. Ήταν αφοσιωμένος ερμηνευτής, συμμετέχοντας σε πολυάριθμα ρεσιτάλ κιθάρας μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1980.
Πέρα από την ιδιότητά του ως ερμηνευτής, ο Μαυρουδής ήταν επίσης εξαιρετικά παραγωγικός συνθέτης. Ενσωμάτωσε με ιδιαίτερη επιτυχία τις πολυφωνικές δυνατότητες της κιθάρας στις συνθέσεις του, δημιουργώντας ένα μοναδικό και ξεχωριστό μουσικό ιδίωμα. Δεν αρκέστηκε σε ένα μόνο είδος μουσικής. Είχε μια εξαιρετικά εκτεταμένη σταδιοδρομία με ζωντανές εμφανίσεις που ξεπέρασε τις έξι δεκαετίες. Εμφανίσεις με κάθε λογής σχήματα που περιλάμβαναν κιθάρα, φωνή, μικρότερα ή μεγαλύτερα οργανικά σύνολα και πραγματοποιήθηκαν σε αίθουσες συναυλιών, μπουάτ, στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση και αλλού.
Η διάθεσή του να αγκαλιάσει διαφορετικά είδη μουσικής και η –τολμηρή για την εποχή– επιλογή του να συνδυάσει στοιχεία από το χώρο της κλασικής και της λαϊκής μουσικής τον τοποθέτησε σε ιδιαίτερη θέση στο ελληνικό μουσικό στερέωμα. Η δισκογραφία του καταδεικνύει το εύρος του ταλέντου και την προσφορά του στον κόσμο της έντεχνης μουσικής εν γένει. Χρησιμοποιώντας τις δεξιότητές του ως κιθαριστής και συνθέτης δημιούργησε συνθέσεις που έχουν σημαδέψει την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό από την πλούσια δισκογραφία του που περιλαμβάνει τραγούδια, έργα για σόλο κιθάρα, για δύο κιθάρες κ.ά.
Πέρα από την καλλιτεχνική του δραστηριότητα διακρίθηκε επίσης ως ενεργός πολίτης. Με τα γραπτά του, την αρθογραφία και τα βιβλία του, την δραστηριότητά του ως εκδότης κ.ά., σχολίαζε την επκαιρότητα και έπαιρνε θέση σε φλέγοντα ζητήματα που απασχολούσαν συχνά όχι μόνο αυτόν αλλά και το κοινωνικό σύνολο.
Μεταξύ των κειμένων που έχουν γραφτεί γι' αυτόν –και είμαι βέβαιος θα συνεχίζουν να γράφονται– θα ήθελα να αναφέρω μια επιστημονική εργασία που εκπονήθηκε πρόσφατα στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών σχετικά με τη δραστηριότητά του ως κιθαριστής. Πρόκειται για την πτυχιακή εργασία της Παρασκευής Τζαννετάκου, με τίτλο «Η καλλιτεχνική πορεία του Νότη Μαυρουδή ως σολίστ κιθάρας», η οποία υποστηρίχτηκε τον Ιούλιο του 2020, υπό την επίβλεψη του γράφοντος και είναι διαθέσιμη στο ψηφιακό αποθετήριο του Πανεπιστημίου. Στον Μαυρουδή οφείλω ευγνωμοσύνη για την βοήθεια που μου παρείχε στο πλαίσιο της έρευνας που πραγματοποίησα για τους Έλληνες κιθαριστές. Δεν θα ξεχάσω τη θέρμη με την οποία μου μίλησε για τον δάσκαλό του, Δημήτρη Φάμπα, και το πάθος που χαρακτήριζε κάθε τοποθέτησή του για τα ζήτήματα που προσπαθούσα να μελετήσω.
Ο Νότης Μαυρουδής ήταν ένας ταλαντούχος και πολύπλευρος καλλιτέχνης που άφησε μοναδικό αποτύπωμα στον χώρο της ελληνικής μουσικής. Η δημιουργικότητα, η αφοσίωση και η προθυμία του να αγκαλιάσει νέες προκλήσεις τον τοποθετούν σε ιδιαίτερη θέση μεταξύ των Ελλήνων καλλιτεχνών.